فهرست مطالب

تاریخ اسلام در آینه پژوهش - سال دهم شماره 1 (پیاپی 34، بهار و تابستان 1392)

نشریه تاریخ اسلام در آینه پژوهش
سال دهم شماره 1 (پیاپی 34، بهار و تابستان 1392)

  • 142 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1392/11/05
  • تعداد عناوین: 6
|
  • جواد بهرامی نیا، سیداحمد عقیلی صفحه 5
    خوارج به عنوان یکی از گروه های موثر در حوادث قرون اولیه هجری، برای نخستین بار در دوره خلافت امام علی(ع) و در جنگ صفین به عنوان یک فرقه مستقل پدیدار گشتند و به مخالفت با حکمیت برخاستند. با انتقال خلافت به امویان، خوارج قیام های متعددی بر ضد بنی امیه برپا کردند. به همین سبب، تحت تعقیب حکام اموی قرار گرفتند و به ناچار فعالیت های خود را به مناطق دور از مرکز خلافت ازجمله مناطق جنوب شرقی ایران و سیستان انتقال دادند. خوارج که در سیستان به کمک مردم بومی این منطقه حدود سه قرن فعالیت های نظامی خود را در برابر امویان و عباسیان ادامه دادند؛ اما در نهایت نتوانستند موجودیت خود را در این منطقه تداوم بخشند و در میان بومیان استحاله شدند. پرسش اساسی این است که چرا تفکر خارجی گری در سیستان پایدار نماند؟ به نظر می رسد، عوامل ناکامی ایشان عبارتند از: رویه خشونت و ترور خوارج، سرکوب آنها توسط امویان، تقدم بازوی مبارزاتی خوارج بر بازوی عقیدتی آنها و ناتوانی خوارج در همسویی با فرهنگ بومی سیستان.
    کلیدواژگان: بنی امیه، قیام، خوارج، سیستان، خارجی گری
  • سجاد دادفر صفحه 27
    فتح اسپانیا و پیروزی های بعدی مسلمانان در این منطقه از جهان، که در تاریخ فتوح از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اسپانیا اولین منطقه از اروپاست که مسلمانان موفق شدند در زمان کوتاهی آن را تسخیر نمایند. هدف این نوشتار، بررسی و تحلیل این پیروزی به لحاظ اوضاع داخلی اسپانیا در آستانه ورود مسلمانان و تاثیر احتمالی این اوضاع در موفقیت نیروهای فاتح می باشد. از این رو ضمن بیان مختصری از تاریخچه فتوح در منطقه شمال آفریقا، اوضاع داخلی اسپانیا به عنوان یکی از فرضیه های احتمالی در فتح این سرزمین توسط مسلمانان مورد بررسی قرارگرفته است.
    کلیدواژگان: اسپانیا، اندلس، فتوح، ویزیگوت ها، امویان و طارق بن زیاد
  • علی اکبر عباسی، هادی وکیلی صفحه 49
    مردم کوفه مهم ترین یاران امام علی(ع) در دوران پنج سال خلافت ایشان بودند، اما اطاعت آنها از امام همیشگی نبود و بعد از پیکار بزرگ صفین، اطاعت از حضرت علی(ع) در بین کوفیان سستی یافت. این تحول ناشی از تفکرات افراطی و تفریطی بود که در بین گروهی از آنان شیوع یافت و به سرعت، نگرش آنان را در مورد جنگ با شامیان تحت الشعاع قرار داد. مردم عراق قبل از حرکت برای نبرد با شامیان و معاویه تقریبا در جنگ با قاسطان یک دل بوده و بزرگانشان در ضرورت اقدام به جنگ با بازماندگان احزاب مخالف پیامبر(ص) سخنرانی نمودند و مردم هم تقریبا همدل و هماهنگ بودند و مخالفان که تعدادشان کم بود، جرات و جسارت مخالفت نداشتند؛ اما بعد از جنگ صفین، کار به جایی رسید که گروهی از همین مردم دچار تغییر موضع شدند.
    در نوشتار حاضر در پی پاسخ گویی و علت یابی این مسئله هستیم که چه چیز باعث این تغییر نگرش شد؟ به گونه ای که در نهایت تعدادی از یاران امام، ابتدا به پذیرش حکمیت تن دادند و سپس شخصی مثل ابوموسی اشعری را که مخالف این گونه جنگ ها بود، به عنوان حکم بر امام تحمیل کردند؟
    کلیدواژگان: امام علی(ع)، معاویه، قاعدین، صفین، ابوموسی اشعری
  • وحید میرجانی، نعمت الله صفری صفحه 63
    «البدایه و النهایه» کتابی مشهور در زمینه تاریخ اسلام است که توسط ابن کثیر دمشقی (701774ق) تالیف شده است. او به سبب تاثیرپذیری از شرایط زمانی، مکانی و به ویژه استادانی مانند ابن تیمیه، مواضعی ضدشیعی دارد. این پژوهش درصدد نقد تاریخ نگاری ابن کثیر در زمینه تشیع در کتاب مذکور، از طریق بررسی کلی روش ها و رویکردهای نگارنده است. متن پیش رو در قالب نقد سندی، محتوایی، و روشی تاریخ نگاری مولف، سامان یافته است. مهم ترین نقدها عبارتند از: تناقض های درونی؛ مخالفت با قرآن، سنت، و تاریخ؛ «گزینش و حذف»، «پذیرش و رد» متعصبانه. در تحلیل کلی، این نتیجه به دست می آید که مولف، از یک سو، با هدف توجیه اعتقادات مذهبی خاص خود، و از سوی دیگر، به سبب گرایش های ضدشیعی خود، هرگاه گزارشی تاریخی را با بینش ها و گرایش هایش ناهمخوان یافته حذف، رد، تحریف، و یا توجیه کرده است.
    کلیدواژگان: شیعه، تاریخ، ابن کثیر، نقد، تعصب، تحریف
  • مهدی نصرتیان اهور صفحه 85
    فلسفه با ورود خود به عالم اسلام، دست خوش تغییر و تحول و تکامل گردید و پس از آن، بر عرصه های گوناگون فرهنگ و تمدن اسلامی تاثیر گذاشت. ازجمله نقش های فلسفه در تمدن اسلامی را می توان نیازمندی تمدن به فلسفه در تمییز حقیقت از غیرحقیقت، تاثیر فلسفه در دین، تاثیر فلسفه در اخلاق، تاثیر فلسفه در سیاست و تبیین مدینه فاضله و تاثیر فلسفه در کلام دانست. در این نوشتار، پس از معناشناسی فرهنگ، تمدن، دین، اخلاق و سیاست، به سیر اجمالی فلسفه در عالم اسلام اشاره شده،و در ادامه به تبیین نقش فلسفه در تمدن اسلامی پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: فرهنگ، تمدن، فلسفه، کلام، اخلاق، دین، سیاست
  • محمد جواد یاوری سرتختی، محمدرضا جباری صفحه 105
    یکی از تکالیف شرعی که خداوند در قرآن کریم بر مسلمانان واجب کرده، پرداخت خمس است. برپایه دیدگاه اهل سنت، مصداق خمس در آیه 41 سوره انفال تنها غنایم جنگی است، اما براساس دیدگاه ائمه اطهار(ع)، مصداق خمس تنها غنایم جنگی نبوده، بلکه تمامی منافع و عواید سالیانه را شامل می شود. با توجه به اهمیت و جایگاه خمس، رسول خدا(ص) و امامان معصوم(ع) علاوه بر تبیین مصادیق خمس، برای اجرای آن نیز اهتمام ورزیده اند. طبق این دیدگاه، آن دسته از روایات معصومان(ع) که بر حلیت تصرف در مال متعلق خمس دلالت می کند ناظر به شرایط و مقطع خاص و به علت شرایط سیاسی- اقتصادی و اجتماعی بوده است. بنابراین در عصر غیبت هم وجوب پرداخت خمس همچنان باقی است. در این پژوهش تلاش شده تا با بررسی تاریخی وضعیت خمس در عصر حضور، به صورت توصیفی و تحلیلی، شبهه های تاریخی این موضوع و دیدگاه اهل سنت مورد بررسی و نقد قرار گیرد.
    کلیدواژگان: خمس در قرآن، تاریخ خمس، معصومان، تشیع
|
  • Jawad Bahraminia, Seyyed Ahmad Aqili Page 5
    Kharijites were an influential group in the events of first centuries ('AH'), which was first developed as an independent sect during Imam Ali's Caliphate and the battle of Siffin and opposed the idea of going to arbitration. When 'Umayyads took Caliphate, Khawarij sparked many uprisings against them, so they were being sued by 'Umayyad rulers. This made them relocate their activities in some regions far away from the center of Caliphate, including north west of Iran and Sistan. With the help of the local people of this region, Khawarij continued their military operations against 'Umayyads and 'Abbasids for about three centuries. At the end, they could not maintain their consistency and, as a result, transmuted into local people. The main question is: why did Khawariji ideas not last in Sistan? The reasons behind their failure in this regard seem to be: their use of violence and terror, their being subject to suppression by 'Umayyads, superiority of their combating wing over their ideological wing, and their inability to conform to the native culture of Sistan.
    Keywords: 'Umayyads, uprisings of Khawarij, Sistan, Khawarijism
  • Sajjad Dadfar Page 27
    Muslim's conquest of Spain and their subsequent victories in this region are of special importance in the history of Muslim's conquests. Spain was the first country in Europe that Muslims could conquer within a short time. However, an area of research about this topic can be an analysis of this victory in the form of a review of the domestic conditions of Spain with arrival of Muslims in this country the potential effects of these conditions on the success of the conquering forces. Therefore, the present research seeks to offer a brief account about the history of Muslims conquests in North Africa and review Spain's domestic climate as a potential hypothesis for Muslim's conquest of this land.
    Keywords: Spain, Andalusia, Visigoths, Umayyad, Tariq b. Ziyad
  • Ali Akbar Abbasi, Hadi Wakili Page 49
    The Kufan people were the most important companions and friends of Imam Ali (peace be upon him) during his five-year Caliphate, but after the great battle of Siffin they became less obedient to Imam Ali. This is ascribed to the extreme thoughts which they held and which rapidly influenced their attitude towards the fight against the Syrians. Before going to war with Syrians and Muawiyah's army, Iraqi people were nearly unanimous to fight against Qasetin (deviators) and their dignitaries gave rousing speeches about the necessity of fight against the survivors of the parties who had opposed the Holy Prophet. The people were nearly unanimous and the opponents who were very few did not dare to oppose. After the battle of Siffin, however, the situation was otherwise and the very people changed their position. The present paper seeks to explore the reasons why people changed their attitude, such that Imam Ali's friends accepted arbitration and forced him to elect such a personality as Abu Musa Ashari as arbitrator, who opposed such wars.
    Keywords: Imam Ali (peace be upon him), Muawiyah, Qaedin, Siffin, Abu Musa Ashari
  • Wahid Mirjani, Nematullah Safari Page 63
    Al Bidayah wa-Nihayah is a famous book on the history of Islam, written by Ibn Kathir Dimashqi (701-773 'AH'). He has anti-Shia views due to the effects of spatiotemporal conditions and particularly the influence of such professors like Ibn Taymiyyah. The present paper seeks to criticize Ibn Kathir's historiography of Shiism in the aforementioned book by making a general review of his methods and approaches. This paper is written as a critique of documents, content and methods of Ibn Kathir's historiography. The most important criticisms directed to it are: internal contradictions of aforementioned book, its inconsistency with the Quran, tradition and history, biased "selection and omission", and "acceptance and rejection". A thorough analysis if this book indicates that the writer omits, rejects, distorts or justifies any historical account which does not correspond with his own views and attitudes; firstly to justify his own religious beliefs and secondly due to his anti-Shia attitudes.
    Keywords: Shia, history of Shiism, Ibn Kathir, Al Bidayah wa, Nihayah, a critique of historiography, bias, distortion
  • Mahdi Nosratian Ahoor Page 85
    Having entered into the world of Islam, philosophy was subject to change, development and perfection, and influenced different arenas of Islamic culture and civilization. Among the roles which philosophy played in Islamic civilization are: civilization is in need of philosophy to distinguish truth from untruth, the effect of philosophy on religion, the effect of philosophy on ethics, the effect of philosophy on politics and explanation of Utopia, and the effect of philosophy on theology. The present paper first deals with the meaning of culture, civilization, religion, ethics and politics and then briefly explains the course of development of philosophy in the world of Islam. The final part casts light on the role of philosophy in Islamic civilization.
    Keywords: culture, civilization, philosophy, the role of philosophy in theology, the role of philosophy in ethics, the role of philosophy in religion, the role of philosophy in politics
  • Mohammad Jawad Yavari Sartakhti, Mohammad Reza Jabbari Page 105
    One of the religious obligations which God has made incumbent on Muslims as stated in the Glorious Quran is paying Khums. According to Sunni view, the word khums mentioned in the verse 41 of Chapter 8 (Sura Anfal: The Spoils of War) only refers to ghanima (spoils of war). According to the infallible Imam's view, however, khums is not only paid on ghanima but also on the annual profits and gains. Given the importance and status of khums, the Holy Prophet of Islam and the infallible Imams not only elaborated on the instances for which khums must be paid, but also made great efforts to enforce this religious principle. According to this view, the narrations indicating that Shia Imams consider khums as lawful, which is related to a specific trend or juncture due to political, economic and social purposes, can by analyzed. It is also obligatory to pay khums during occultation period. Using a descriptive-analytical method, the present paper seeks to resolve the historical doubts cast on this issue and challenge Sunni view on khums in the light of a review of the historical course of development of khums during the presence of the infallible Imams.
    Keywords: khums in the Quran, history of khums, the infallible Imams, Shiism